قولنامه چیست و چه فرقی با مبایعه نامه دارد؟ 

معنی قولنامه

تعریف قولنامه

وقتی شما تصمیم به خرید ویلا در شمال دارید اما به هر دلیلی تا چند روز آینده نمی‌توانید اولین مبلغ تعیین شده توسط فروشنده را پرداخت کنید در این صورت قولنامه‌ای میان شما تنظیم می‌شود.برای خرید و فروش هر نوع مال به ویژه فروش املاک، نوعی از قراردادها که بین طرفین منعقد می‌شود، قولنامه است. 

قول‌هایی بین شما و فروشنده رد و بدل می‌شود. برای مثال فروشنده قول می‌دهد که به شما فرصت دهد تا مبلغ اولیه را در زمان مقرر پرداخت نموده و در این فاصله، مال را به کسی دیگر نفروشد.

قولنامه چیست و چه فرقی با مبایعه نامه دارد؟

آیا قولنامه احتیاج به ثبت در دفتر اسناد رسمی دارد؟

برخی از حقوقدانان توصیه می کنند، که بر اساس مواد ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت، قولنامه‌ای که مربوط به مال غیرمنقول باشد باید در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد تا دارای اعتبار شود اما به نظر می‌رسد این عقیده چندان درست نیست زیرا مفهوم تعهد به انجام معامله غیر از مفهوم انجام معامله است و مواد ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت ناظر بر تعهد به انجام معامله‌ای نیست.همچنین منظور از عقود مندرج در مواد ۴۶ و ۴۷ قانون ثبت املاک، عقودی هستند که حق عینی نسبت به املاک یا حق مورد نظر ایجاد کند یا تغییری در آن بدهد.

وقتی یک ویلا را پیش خرید می‌کنید و از پیمانکار کمی فرصت برای آماده کردن پول درخواست می‌کنید. باید مطمئن شوید در این مدت، مشتری جدیدی را پیمانکار یا فروشنده برای ملک خود پیدا نمی‌کند و بر سر قول خود خواهد ماند. تنظیم قولنامه در امر ساخت و ساز ویلا در شمال بسیار رایج است.

تفاوت بین مبایعه نامه و قولنامه

بارها کاربران رویال ویلا سوالاتی در مورد قولنامه ها قردادها و اسناد می پرسند و یکی از سوالات غالب تفاوت بین مبایعه نامه و قولنامه است.

از نظر لغوی این دو با یکدیگر تفاوت دارند اما جالب است بدانید که از نظر حقوقی، تفاوتی فاحشی بین مبایعه نامه و قولنامه وجود ندارد.

در مورد برخی از تفاوت های این دو می توان گفت:

در مورد مبایعه نامه به محض اینکه قرارداد منعقد شد، لازم است وجهی را به فروشنده پرداخت کنید وفروشنده در ازای دریافت وجه، باید سند مبایعه نامه را به شما ارائه کند.

اما در مورد قولنامه نباید به محض تنظیم قرارداد، وجه را به فروشنده پرداخت کنید بلکه شما با این تعهد نامه در واقع از فروشنده قول خواهید گرفت که تا آماده کردن وجه اولیه، مال را به کس دیگری نفروشد. بنابراین قولنامه به معنی مالکیت خریدار نیست.

 

قولنامه چیست و چه فرقی با مبایعه نامه دارد؟

نکات لازم جهت تنظیم قولنامه و مبایعه نامه

  • قرداد کاملا قانونی باشد:

خود فروشنده از وثیقه نبودن ملک خود مطمئن باشد، تعهدات طرفین حتما براساس قوانین کشوری در قرارداد لحاظ گردد تا در زمان تنظیم سند رسمی ملک، مشکلی بروز نکند.

  • از وجود ملک اطمینان حاصل کنید:

اسناد و مدارک را نیز به دقت کنترل کرده و از مالکیت آن اطمینان حاصل کنید. و خود ملک را از نزدیک ببینید

  • نحوه پرداخت وجه مشخص گردد:

حتماً تاریخ قسط‌ها در مبایعه نامه مشخص شود. در مورد قولنامه نیز تعیین کنید اولین هزینه پرداختی در چه تاریخ و به چه میزان پرداخت شود.

  • موارد استثنا در قرداد ذکر کنید:

اگر خریدار در پرداخت مبالغ در تاریخ‌های تنظیم شده کوتاهی کند، باید مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کند و اگر در زمان تحویل سند، فروشنده موفق نشده باشد بنا را به موقع آماده و تحویل دهد، لازم است مبلغی را به عنوان جریمه به خریدار پرداخت کند.

  • قرداد ملک باید دارای شاهد باشد:

تفاوتی ندارد که برای خرید ویلا در شمال از مبایعه نامه استفاده کنید و یا در ابتدا به سراغ قولنامه می‌روید. در هر صورت باید نفر سومی به جز شما و فروشنده، به عنوان شاهد این قرارداد را امضا کند که معمولاً صاحبان بنگاه‌های معاملاتی اینکار را انجام خواهند داد. این شاهد در صورت بروز مشکل، به صورت بی‌طرف در دادگاه شهادت خواهد داد.