شاید با شنیدن نام تهران، اولین چیزهایی که به ذهنمان برسد، شلوغی ها و آلودگی های موجود در آن باشد در حالی که در زمان های قدیم، تهران با آب و هوای خوش و کوچه باغ های زیبایش شناخته می شد. در حال حاضر نیز در تهران، خیابان ها و محله های بسیار زیبا و خوش آب و هوایی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم خوش آب و هواترین محله های تهران را باهم مرور نماییم و دلایل این آرامش و زیبایی را با هم بدانیم. با ما همراه باشید.

وجود هوای عاری از آلودگی، باعث لذت بخش شدن هوای منطقه می شود

وجود هوای عاری از آلودگی، باعث لذت بخش شدن هوای منطقه می شود

 

خوش آب و هواترین محله های تهران

1- محله ی نارمک

این محله، در منطقه ی 4 تهران قرار دارد و دارای آب و هوای مطلوب می باشد. این منطقه ی قدیمی، دارای خیابان های معروف آیت، رسالت، دردشت، سمنگان، هنگام و فرجام می باشد و از شمال به خیابان فرجام، از غرب به بزرگراه امام علی (ع)، از جنوب به تهران نو و از شرق به اتوبان باقری، محدود می شود. همچنین نارمک دارای 100 میدان سرسبز می باشد که بزرگترین آن، میدان نبوت یا هفت حوض می باشد. نارمک دارای پنج ایستگاه مترو به نام های فدک، گلبرگ، سرسبز، دانشگاه علم و صنعت و شهید باقری می باشد. بنابراین می توان نارمک را جزء خوش آب و هواترین مناطق و محله های تهران، قرار داد.

2- محله ی کن

این محله ی باشکوه و جذاب که از دو روستا به نام های کن و سولوقون ساخته شده است، در منطقه ی 5 شهر تهران قرار دارد. قدمت این محله ی باستانی، به 1400 سال پیش بر می گردد. از مهم ترین اماکن موجود در این محله می توان به امام زاده داوود اشاره کرد که هر ساله تعداد زیادی از مسافران را به سمت خود، جذب می نماید. این منطقه در احاطه ی کوه ها و دره ها قرار دارد. دره ورسک، قلاچ، گرم دره، خرگوش دره، مالا و باغ میر، از جمله دره هایی می باشد که در منطقه ی کن قرار دارد. همچنین با وجود روستاهایی مانند سنگان، وردیج و واریش، محله ی کن به یکی از خوش آب و هواترین مناطق تهران، شهرت یافته است.

3- محله ی چیتگر

چیتگر، از مناطق معروف در تهران می باشد که در منطقه ی 21 واقع شده است. این منطقه با در بر داشتن اماکن تفریحی زیاد مانند دریاچه ی چیتگر، توانسته عنوان یکی از خوش آب و هواترین مناطق تهران را به خود اختصاص دهد. همچنین آبشار تهران، محور چهار باغ، بوستان جوانمردان ایران، شهربازی هزار و یک شهر، تهران مال، پارک آبی چیتگر، مجتمع تجاری اداری آرتمیس، تله کابین و مونوریل، از دیگر مناطق تفریحی موجود در این محله می باشد. لازم به ذکر است این منطقه به دلیل جذابیت های بالا و علاقه مندان فراوان، بستری مناسب برای سرمایه گذاری می باشد.

4- محله ی قیطریه

محله ی قیطریه در منطقه ی 1 تهران وجود دارد و می توان آن را در لیست خوش آب و هواترین مناطق تهران قرار داد؛ زیرا این محله باغ های سرسبز زیادی دارد. این منطقه از مناطق مورد علاقه ی مرفه نشینان می باشد. در قیطریه، ساختمان های بلند و رستوران های لوکس زیادی به چشم می خورد. این محله از ناحیه ی شمال به بلوار صبا و اندرزگو، از غرب به خیابان شریعتی، از جنوب به بلوار کاوه و از ناحیه ی شرق به بلوار قیطریه، راه دارد.

5- محله ی نیاوران

محله ی دیگری که نام و آوازه ی خاصی در بین پایتخت نشینان دارد، نیاوران می باشد. این محله به دلیل قیمت بالای املاک، مناسب افراد ثروتمند می باشد و به همین دلیل، از خوش آب و هواترین منطقه های تهران از آن یاد می شود. ترافیک در این محله کمتر از سایر نقاط تهران می باشد و در آن، پنت هاوس های لاکچری و خانه های مجلل زیادی ساخته شده است. یکی از محله های اصیل این ناحیه، صاحبقرانیه می باشد که در نزدیکی کاخ نیاوران می باشد و در اطراف آن، درختان زیبا و سرسبزی وجود دارند.

وجود فضای سبز، باعث بهبود هوای منطقه می شود

وجود فضای سبز، باعث بهبود هوای منطقه می شود

 

6- محله ی شهران

این محل، در منطقه ی 5 واقع شده و به دلیل مجاورت به کوه، از خوش آب و هواترین مناطق موجود در تهران می باشد. در این محله، خیابان های عریض و پهنی وجود دارد و خانه های جذاب موجود در آن، چشم هر شخصی را می گیرد. شهران از نظر موقعیت مکانی، به دو دسته ی شمالی و جنوبی تقسیم می شود. بخش شمالی شامل بزرگراه آبشناسان و بخش جنوبی شامل بزرگراه همت می باشد. همچنین در نزدیکی این محله، پارک جنگلی کوهسار قرار دارد که چشم انداز زیبایی را به ارمغان می آورد.

7- محله ی دربند

محله ی دربند در گذشته قسمتی از شمیرانات بوده و قدمت آن، بالغ بر 200 سال می باشد. این منطقه به دلیل برخورداری از آب و هوای دلنشین، مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد. در این منطقه، برخی از افراد در بافت قدیمی سکونت دارند و عده ای در بافت جدید زندگی می کنند که سبب ناهمگونی و عدم همکاری این دو قشر شده است. در قسمت جنوبی این محله، بافت جدیدی و خیابان های عریض به چشم می خورد و هر چه به نواحی شمالی این محله نزدیک می شویم، شاهد خانه های قدیمی همراه با کوچه های تنگ، می باشیم. این منطقه، جزء یکی از خوش آب و هواترین مناطق تهران برای سکونت می باشد. وجود پل بزرگ رودخانه و تندیس کوهنورد، به جذابیت های این منطقه، افزوده است.

منطقه ی خوش آب و هوای دربند

منطقه ی خوش آب و هوای دربند

 

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، تعدادی از خوش آب و هواترین مناطق تهران اعلام شد. انتخاب محلی که دارای آب و هوای مناسب باشد، کار سختی است اما می توان با در نظر گرفتن چندین عامل مانند داشتن مناطق سرسبز و پارک، داشتن رودخانه، داشتن مناطق تفریحی، وجود کمتر کارخانه و . . . باعث می شود یک منطقه دارای آب و هوای پاک تر و سالم تر برای زندگی باشد. حتما باید قبل از نقل مکان به مکانی جدید، به طور کامل درباره ی محله ی جدید تحقیق کرده تا پس از منتقل شدن، اظهار پشیمانی نکنیم. امیدواریم این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد.

 

مقالات پیشنهادی " رویال ویلا" :

 

آبشار لاویج در نور

آمل را با ما بهتر بشناسید

قیمت زمین در شمال و خرید زمین در مازندران

خرید ویلا در شمال با 40 میلیون

فروش خانه روستایی ارزان در شمال و مازندران