عناوینی که در این مقاله به آن می پردازیم، عبارتند از؛

  •  سند شورایی چیست؟
  • مشکلات سند شورایی چیست؟
  • اعتبار سند شورایی
  •  نحوه تبدیل سند شورایی به قطعی چگونه است؟
  • نکات مهم در مورد سند شورایی

 

با ما همراه باشید.

 

سند شورائی چیست

 

سند شورایی چیست؟

ممکن در معاملات خرید و فروش ویلا، با سند شورایی مواجه شوید، سند شورایی در واقع سندی است، که تمامی اطلاعات در آن ثبت شده است، و مانند یک قولنامه می باشد، که توسط دهیار و رئیس شورای محل، تایید و مهر و امضا می شود.

با توجه به تعریف فوق، در واقع سند شورایی، یک سند رسمی و قانونی نمی باشد، و این بدین معنا نیست، که ملک و یا ویلای مورد نظر فاقد سند می باشد، بلکه سند شورایی فقط یک سند ثبت شده رسمی نمی باشد، که از نظر کارشناسی سازمان اتحادیه املاک، و سایر ارگان های مربوطه، به تایید نرسیده است، اگر ملک و یا ویلای مورد نظر، دارای سند شورایی می باشد، شما باید اعتبار اسناد و مدارک هویتی فرد فروشنده و... را مورد بررسی قرار دهید، و صحت هر یک از این موارد مطلع باشید، اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید، می توانید به مشاوران و کارشناسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، مشاوره بگیرید.

 

شاید، سند شورایی در آینده برایتان مشکل ساز شود، زیرا ممکن است، در ثبت مدارک و مشخصات، اشتباهی رخ دهد، برای مثال اگر کاربری زمین به درستی مشخص نشده یا اشتباه نوشته شده باشد، در این صورت، شما زمانیکه برای تبدیل سند شورایی به سند قطعی اقدام می‌ کنید، دچار مشکل خواهید شد، برای اینکه از این مشکلات به دور باشید، توصیه می شود؛

 

  1. استعلام از کاربری زمین توسط سازمان مربوطه، قبل از معامله باید انجام شود.
  2. مراجعه به دفتر مشاوره املاک و بررسی تمامی اسناد و مدارک مربوطه.
  3. گفتگو و پرس و جو از افرادی که با منطقه مورد آشنا هستند.
  4.  جستجو درباره نحوه تبدیل سند شورایی به سند قطعی و رسمی.
  5.  مطالعه کامل سند، بررسی جزئیات و بررسی اعتبار سند

 

سند شورائی چیست

 

مشکلات سند شورایی چیست؟

سند شورایی همانطور که گفته شده است، توسط رئیس شورای محل و دهیار، امضا و تایید می‌ شود، پس این نوع سند، یک سند رسمی و قطعی نمی باشد، در واقع سند شورائی، یک سند توافقی و قولنامه‌ ای می باشد، و ممکن است، مشکلاتی به همراه داشته باشد، حتما قبل از خرید ملک و ویلا باید بررسی کنید، که این ملک از دسته املاک اوقافی است، یا یک ملک ارثی و یا اینکه تعدادی شریک برای این ملک وجود دارد یا خیر؟

این موارد از مهم ترین مواردی است، که حتما باید به آن توجه کنید، یکی از مهم‌ ترین مشکلات سند شورایی، این است، اطلاعات مهم اعم از؛ اعتبار، نوع ملک، اوقافی و یا ارثی و.... در آن ثبت نمی شود، بنابراین اگر ملکی را با سند شورایی بدون تحقیق خریداری کنید، به شدت در آینده به دردسر می افتید.

در سند شورایی، نوع کاربری زمین مشخص و ثبت نشده است، ممکن است، ملکی را با کاربری مسکونی و یا تجاری و... خریداری کنید، اما در حقیقت نوع کاربری آن، کشاورزی باشد، و شما اگر اقدام به ساخت و ساز نمایید، یک پروژه غیر قانونی را اجرا نموده اید، و جریمه سنگینی باید پرداخت کنید، و پروژه ی اجرا شده تخریب می شود.

بهترین گزینه برای رهایی از تمامی این مشکلات سند شورایی، این است که، در ابتدا به مشاوران املاک مراجعه کنید، و با بررسی تمای موارد مهم، یک خرید مطمئن را معامله کنید.

 

سند شورائی چیست

 

اعتبار سند شورایی ویلا برای معاملات خرید و فروش ملک

با توجه به مطالبی که در متن فوق به آن اشاره نموده ایم، اعتبار سند شورایی ویلا، یا زمین برای خرید و فروش بسیار کمتر از اسناد رسمی می باشد، و شما بعد از خرید ملکی که سند شورایی دارد، باید برای تبدیل آن به سند رسمی اقدام کنید، و برای اینکار به هزینه و زمان بسیاری نیاز می باشد، اما در آینده بازدهی مثبتی برای شما خواهد داشت، و خیال شما هم از خریدتان، آسوده خواهد شد، همچنین معاملات خرید و فروش املاک در شمال با سند شورایی، سریع تر به پایان می رسد، پیشنهاد ما به شما برای جلوگیری از مشکلات در آینده، با احتیاط بیشتری و با اطلاعات کامل اقدام به خرید نمایید.

 

نحوه تبدیل سند شورایی به رسمی

برای اینکه اعتبار سند و ملک شما بالاتر رود، قبل از فروش زمین یا ویلای خود و نیز بعد از خرید ملک و ویلا، سند شورایی را به سند رسمی تبدیل کنید، برای تبدیل یک سند شورایی به سند رسمی حتماً از طریق سازمان ثبت اسناد اقدام کنید، و هنگام مراجعه باید مدارکی همچون؛ شناسنامه و کارت ملی به همراه سند و تمامی مدارک معتبر را به همراه داشته باشید، و باید در این مرحله، فرم درخواست سند تک برگ را پر کنید، و در خواست خود را توسط ارگان مربوطه ثبت کنید، و منتظر صدور سند باشید، با تبدیل اسناد، از مشکلاتی که در آینده وجود دارد، بدور خواهید بود.

 

در خرید ملک با سند شورایی چه مواردی مهم است؟

 

  • باید درباره ی وقفی و غیر وقفی بودن ملک اطمینان حاصل کنید، زیرا در این سند، وقفی با غیر وقفی بودن آن اشاره نشده است.
  •  نوع کاربری زمین را استعلام بگیرید، زیرا ممکن است، کاربری زمین با آنچه گفته شده فرق داشته باشد، لذا لازم است در این زمینه هم تحقیق کنید. 
  • وقتی زمین روستایی را معامله میکند، که سند قول نامه آن، به صورت شورایی است، حتما امضاء های دهیار و… را چک کنید.
  • از ارگان های مربوطه درباره ی قانونی بودن ویلا و ملک و... استعلام بگیرید.
  • و....

 

 

سند شورائی چیست

 

سخن پایانی

قبل انجام هر معامله ای باید از اعتبار از سند ملک اطمینان حاصل کنید، اگر ملک مورد نظر دارای سند شورایی می باشد، باید بدانید که به دلیل این که قطعی و رسمی نمی باشد، مشکلاتی به همراه دارد، چنانچه  می‌ خواهید، معامله ای انجام دهید که سند آن ملک، شورایی می باشد و یا قصد دارید، سند شورایی را به سندر سمی تبدیل کنید، اما راهکار آن را نمی‌ دانید، حتما با افراد با تجربه یا یک مشاور املاک گفتگو کنید، در واقع اگر بخواهید ملک و ویلایی را در شمال خریداری کنید، حتما باید به مشاورین املاک مراجعه کنید، تا قبل از خرید، بررسی های لازم و اطلاعات کامل از موقعیت جغرافیایی، متراژ، نوع کاربری و اسناد و....  بدست آورید، تا یک خرید مطمئن را معامله کنید، از این سوی می توانید به مشاورین مجرب رویال ویلا مراجعه کنید، تا به شما در هر زمینه ای راهنمایی کنید، برای ارتباط مستقیم با مجموعه ی رویال، به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

 

 


 لینک پیشنهادی؛


 

خرید ویلا نور 

خرید ویلا دوبلکس

خرید ویلا استخردار

خرید ویلا شهرکی