شهرستان نوشهر، از شهرهای استان مازندران و یک شهر ساحلی و جنگلی است، که به لحاظ جغرافیایی در مرکزیت استان مازندارن واقع شده است، نوشهر یک شهر توریستی می باشد، اخیرا به منطقه ی آزاد تبدیل شده است، و این شهر را به یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاری در شمال تبدیل کرده است، در این  مقاله می خواهیم، درباره ی نوشهر صحبت کنیم و از شما دعوت می کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

 

نوشهر 

نوشهر، تاریخ طولانی، از گذشته‌ های دور داشته است، و سرزمینی از چالوس و کجور و رویان و نور امروزی را در بر داشته است، که توسط سلسله و حکومت پادوسبانیان اداره می‌ شد، و این سلسله پس از دودمان خورشید در ژاپن قدمت دار ترین سلسله دنیاست، که از 22 تا 1006 هجری قمری در رویان و اطراف آن حکومت کردند، و بعد از سلسه پادوسبانیان، نوشهر توسط قاجاریان مورد توجه قرار گرفت، و نوشهر، از آن به بعد، با رونق ساخت و ساز و احداث ساختمان‌ ها و خیابان‌ های نوساز و توسعه شهر، همراه با افزایش تاسیسات متعدد بندری و احداث اسکله و... مواجه شده است، و در اوایل سال 1318 به نوشهر تغییر نام یافت، مساحت نوشهر در حدود 1718 کیلومتر مربع است، و این متراژ حدود 7/23 درصد مساحت استان مازندران را به خود اختصاص داده است، لازم به ذکر می باشد که نوشهر در غرب استان مازندران واقع شده و دارای دو بخش و 4 دهستان است، نوشهر به دلیل داشتن سه راه ارتباطی زمینی، هوایی و دریایی، از مهم‌ ترین شهر غرب مازندران به شمار می‌ رود.

 

نوشهر کجاست

 

 


امکانات و جاذبه های گردشگری نوشهر


 

 

منطقه ی ساحلی سیترا (پلاژ حسینی)

یکی از منطقه های ساحلی معروف استان مازندران، که در شهری توریستی نوشهر قرار دارد، سیترا ساحلی شنی است، که طول آن به چند کیلومتر می رسد، این منطقه دارای امکانات فراوانی از جمله؛ زمین بازی والیبال، فوتبال ساحلی، مسیر پیاده روی، شهربازی کودکان، شنای بانوان و آقایان و... می باشد، اغلب افرادی که به دنبال محیط برای گذراندن تعطیلات و اوقات فراغت خود هستند، منطقه ی ساحلی سیترا را انتخاب می کنند.

 

 

فرودگاه نوشهر

همانطور که در متن فوق به آن اشاره شده است، نوشهر دارای 3 راه ارتباطی؛ زمینی، هوایی و دریایی می باشد، از این سوی یکی از امکاناتی که نوشهر را در میان شهرهای شمالی متمایز کرده است، وجود فرودگاه در نوشهر می باشد که، مسیر دسترسی به این شهر را راحت تر و سریع تر کرده است.

 

 

مناطق ییلاقی کجور

یکی دیگر از مناطق معروف نوشهر، منطقه ی کوهستانی-جنگلی کجور می باشد، کجور دارای آب و هوای خشک و خنک می باشند و برای فصول گرم سال بسیار مناسب می باشد، و لازم به ذکر می باشد که مرکز بخش کجور، شهر تاریخی پول می باشد که از امکانات فوق العاده شهری بهره مند است، و از دیگر امتیازات کجور می توان به، روستای معروف آن، به روستای کندلوس اشاره نمود، در واقع یکی از روستاهای مهم کجور که به عنوان مناطق گردشکری شمال کشور می باشد، روستای کندلوس است. 

 

نوشهر کجاست

 

روستاهای زیبای شهرستان نوشهر 

بهجت آباد، هلستان، درزیکلا، کردیکلا، خیرسر، نیرنگ، شکری‌ کلا، تازه آباد، شریعت آباد، سنگتو، سید علی کیا سلطان، شهر پشت، شمع‌ جاران، علی‌ آباد میر، موسی آباد، لتینگان، امیر رود، خیرود کنار، نجارده، بندپی، مزگاه، چیلک سفلی، چیلک علیا، کهنه سرا، دزدک، حوض کتی، چلندر، ملکار، حمزه ده سفلی، حمزه ده علیا، انارور، سنگسرا، توسکاتک، دیزیر کلا، ملا کلا، صلاح‌ الدین‌ کلا، ونوش، نارنج‌ بن، نوده، پاشا کلا، عزت، میانک، بازیار کلا، فراشکلا سفلی، وازیوار، سیاهرود و... جزو روستاهایی بینظیر نوشهر می باشد، هر یک از این روستاها دارای طبیعت و امتیازات فوق العاده می باشد.

 

روستاهای ییلاقی و کوهستانی نوشهر

عالی دره، الاه‌ بیجار، بسطام، چتن، دشت نظیر، دوآب، حسن‌ آباد، فیروز آباد، حیرت، هزارسم، کندیس‌ کلا، کندوسر، کانی، کنیس، خورشید آباد، کی‌ کوه، لعل تازه‌ آباد، لشکنار، منجیر، نپر، سمای، سنگجار، ساروس، انگاس، انگیل، بین، برکن، کلیک، کهنه‌ ده، ترخانلش، چورن، چمر کوه، فیروز کلا سفلی، فیروز کلا علیا، هزار خال، خاچک، روستای کدیر نوشهر، کجور، لیگوش، نیتل، پیچلو، سریوده، گتکش، اسلام‌ آباد، گیل‌ کلا، کشکک، کندلوس، کیا کلا، کینج، خوشل، لرگان، کوهپر سفلی، میر کلا، اطاق‌ سرا، نیمور، پیده، پول، سجار، ویسر، زانوس و... ییلاق نوشهر را تشکیل می‌ دهند.

 

جاذبه های گردشگری نوشهر

  •  پارک جنگلی سی سنگان
  • دریاچه ی ارواح در منطقه ی ملا کلا
  • سد خاکی آویدر در روستای صلاح الدین کلا
  • آبشار دارنو
  • مرداب فراخین 

 

بندر نوشهر

یکی از معروف ترین بندرهای شمال کشور، بندر نوشهر می باشد، که بندر نوشهر بندری چند منظوره است که در زمینه ی؛ تجاری، نفتی و مسافری فعالیت دارد، که هنگام ورود به این شهر به صورت کامل قابل مشاهده است.


ویژگی‌ های بندر نوشهر

  • نزدیکترین بندر به مراکز صنعتی و تولیدی مهم کشور
  • دارای فرودگاه جهت پروازهای داخلی در فاصله 2 کیلومتری از بندر
  • مسافت کم مسیر دریایی به کشورهای آسیای میانه و اروپا
  • دارای حدود 30000 متر انبار مسقف
  •  بهره‌ مندی از تجهیزات بارگیری، تخیله، مخابرات با فناوری به روز و پیشرفته
  • و....

 

نوشهر کجاست

 

مراکز آموزشی نوشهر

  1. دانشگاه علوم و فنون دریایی
  2. دانشگاه آزاد واحد نوشهر
  3. دانشگاه پیام نور
  4. دانشگاه غیر انتفاعی مارلیک و پردیس هنر
  5. دانشگاه معماری کمال الملک (معماری و شهرسازی)
  6. دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران
  7. دانشکده میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری (دانشگاه مازندران)

 

مراکز فرهنگی و هنری نوشهر

  1. اداره ارشاد اسلامی (بلوار شهید کریمی، روبروی دادگستری)

  2.  کانون پرورش فکری کودک و نوجوان (میدان فردوسی)

  3.  حوزه هنری (بلوار سعدی)

  4. کتابخانه عمومی صاحب الزمان (خیابان 15 خرداد)

  5.  سینما شقایق (گردکل، خیابان ادیسون)

 

مراکز ورزشی نوشهر

  1.  سالن وزنه برداری (مجموعه ورزشی گردکل، خیابان ادیسون)

  2.  سالن شهید بهشتی (مجموعه ورزشی گردکل، خیابان ادیسون)

  3. سالن شهدای هلستان (بهارستان جنوبی، بهارستان 7)

  4. سالن شهدای 7 تیر (خیابان هفت تیر)

  5.  سالن جهان پهلوان تختی (خیابان طالقانی، طالقانی 2)

  6.  سالن پهلوان حسن رنگرز (مجموعه ورزشی گردکل، خیابان ادیسون)

 

مناطق معروف نوشهر

اگر بخواهیم نوشهر را به 2 قسمت شهری و روستایی تقسیم کنیم، می‌ توان بالا شهر نوشهر را به همافران، دریاسر و... اختصاص داد، زیرا طراحی و امکانات این منطقه منحصر به فرد می باشد، در واقع در این قسمت از شهر، بافت شهری و خیابان‌ ها، مغازه‌ ها و آپارتمان‌ ها و... در موقعیت خوبی قرار دارند و همچنین ارزش ملک در این مناطق بالا بوده است، همانطور که گفته شد، یکی از منطقه های لاکچری و تهرانی نشین حومه ی شهر نوشهر، دریاسر می باشد، در این منطقه اغلب ویلاها به صورت ویلا باغ ساخته می شوند، در ضمن دریاسر، در مکانی واقع شده که به اماکن تفریحی، فست فود، مراکز خرید، سفره خانه سنتی با موزیک زنده و دریا نزدیک است.

علاوه بر بافت شهری، نوشهر از مناطق روستایی بسیاری تشکیل شده است، که هر یک از این مناطق زیبایی منحصر به فردی دارند، از این سوی از مناطق روستایی و لاکچری نوشهر می‌ توان به؛ روستای چلک، روستای توسکاتک، سیاهرود، ونوش و... اشاره داشت، که این مناطق روستاهای معروف نوشهر هستند، در همین راستا از روستاهای کوهستانی و ییلاقی معروف و پر طرفدار نوشهر می توان به؛ روستای کدیر، انگاس، کندلوس، برکن و... اشاره داشت.

 

نوشهر کجاست

 

 

برای ارتباط مستقیم با مجموعه رویال ویلا، به بخش، تماس با ما مراجعه کنید.