ویژگی های مثبت و منفی پنجره های دوجداره

امروزه کمتر کسی است که نداند پنجره دوجداره چیست، در واقعا اکثر مهندسان و معماران ساختمان ساز این نوع پنجره را می شناسند و در پروژه هایشان از آن استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با مزایا و معایب پنجره های دو جداره آشنا کنیم و شرح دهیم که چرا پنجره های دو جداره در چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.

پیدایش پنجره های دو جداره انقلاب بزرگی در صنعت ساخت و ساز به پا کرد. زیرا این نوع پنجره ها با مزایایی که دارند بسیاری از نیاز های مردم در ساختمان سازی را رفع می کنند.

متاسفانه نصب پنجره های قدیمی مشکلاتی را در پی داشت که با ظهور پنجره های دو جداره این مشکل رفع گردید و علاقه مندان زیادی برای استفاده از این پنجره پیدا کرد.

پنجره های دو جدارهپنجره های دو جداره

 

در گذشته از پنجره ها بیشتر برای نوردهی ، زیبایی و تهویه استفاده می کردند، اما امروزه معیار استفاده از پنجره تغییر کرده و دیگر مانند گذشته نیست، زیرا امروزه به دلیل افزایش آلودگی هوا ، آلودگی صوتی و تمایل افراد برای کاهش مصرف انرژی از پنجره های دوجداره استفاده می کنند زیرا تمامی این مشکلات را رفع کرده است.

تا این جای کار شاید بر این باور باشید که پنجره های دو جداره مزایای خوبی دارند وبی عیب و نقض هستند، اما اینطور نیست و شاید گاهی معایب شان از مزایای یشان بیشتر هم باشد. بطور مفصل راجع به معایب و مزایا این پنجره ها صحبت کرده ایم که می توانید با مطالعه ادامه مطلب با خیالی راحت تصمیم به استفاده یا عدم استفاده از پنجره های دو جداره بگیرید.

در ابتدا قصد داریم مزایای این پنجره را شرح دهیم.

1.ایمنی و کیفیت مطلوب در پنجره های دو جداره زبان زد می باشد، زیرا این پنجره ها از پروفیل گالوانیزه ساخته می شوند که این امکان را می دهد در دراز مدت بر اثر گرما یا سرما تغییر شکل ندهد و مستحکم بماند. یکی از مزیت خوب آن که بیشتر افراد را مشتاق می کند از آن استفاده کنند این است که قابلیت نصب قفل را دارند، در واقع با این کار دریچه متحرک پنجره به دریچه ثابت وصل می شود و دیگر تکان نمی خورد.

2. همانطور که در بالا اشاره کردیم نصب آسان این پنجره تبدیل به یک امتیاز مثبت برای نصاب ها شده است. زیرا دیگر نیاز نیست که حتما یک نصاب یا متخصص این کار را برای شما انجام دهد یرا شما اگر تخصصی هم نداشته باشید خواهید توانست که کار نصب را انجام دهید. این نکته را هم حتما به یاد داشته باشید که گول سادگی نصب پنجره های دوجداره را نخورید تا از ایمنی غافل شوید، زیرا یک شخص ماهر قبل از نصب پنجره ابتدا جای اصلی پنجره را به دقت بررسی می کند.

پنجره های دو جدارهپنجره های دو جداره

 

3.زیبایی و سادگی در نگاه اول، این پنجره ها خاص نشان می دهد، همین علت سبب آن است که اکثرا نظر افراد را به خود جلب می کند

4.مشکلی که در پنجرهای قدیمی وجود داشت کم دوام بودن یا عمر کم آن ها بوده، که خوشبختانه پنجره های دو جداره این مشکل را رفع کرده اند زیرا به دلیل کیفیت خوبی که دارند، دچار فرسودگی یا زنگ زدگی بر اثر بارش نمی شوند و حتی سال های سال تغییر رنگ هم نمی دهند.

 

نکته مهم : هرچقدر هم این پنجره ها دوام داشته باشند و تمیز بمانند باز هم بعضی از خانم ها دست از تمیز کردن بر نمی دارند، اگر شما هم از این دسته افراد هستید حتما توجه داشته باشید که با ماده تمیز کننده مثل وایتکس این پنجره ها را تمیز نکنید زیرا برای سلامتی خطرناک و مضر است. پنجره های دوجداره به راحتی با یک دستمال مرطوب تمیز می شوند و نیاز به استفاده از مواد شوینده نیست.

 

5. به دلیل عایق خوبی که این پنجره ها دارند سر صدا را انتقال نمی دهند، و بسیار  مناسب شهر های شلوغ و پر سر صدا می باشد. عایق پی وی سی از ورود و خروج  حدود هشتاد درصد صدا جلوگیری می کند که این درصد با توجه به ضخامت پنجره ها متغیر است.

6. آیا می دانید پنجره سبز چیست؟ یا تا حالا اسم پنجره سبز به گوشتان خورده؟ نام دیگر این پنجره ها، پنجره سبز است، به دلیل عدم رسانا بودن مانع انتقال گرما یا سرما می شوند و دمای داخل خانه را همیشه ثابت نگه می دارند و از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند، این مزیت آنقدر چشمگیر است که اصلا قابل مقایسه با دیگر پنجره ها مثل چوبی یا فلزی نیست.

 پنجره های دو جدارهپنجره های دو جداره

 

7. تمام مزایایی که تا اینجا نام بردیم هدف اصلی ساخت پنجره های دو جداره نیست بلکه هدف اصلی ساخت این پنجره ها جلوگیری از ورود آلاینده های شیمیایی که در هوا موجود است می باشد. این مشکل در شهر های بزرگ و صنعتی بیشتر به چشم می خورد، بهتر است اگر در این شهر ها زندگی می کنید حتما از پنجره های دو جداره استفاده کنید.

تا اینجای مقاله فقط از مزایا پنجره های دو جداره گفتیم ، کمی هم راجع به معایب این پنجره های صحبت می کنیم تا اگر قصد خرید پنجره های دوجداره را دارید. بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

 

معایب پنجره های دوجداره را بشناسید

1. همانطور که گالوانیزه بودن پنجره های دوجداره یک مزیت محسوب می شد، اگر در هنگام خرید به این نکته توجه نکنید و پنجره شما از جنس گالوانیزه نباشد، مقاومت بسیار پایینی دارد و خیلی از مزیت هایی که در بالا اشاره کردیم را از دست می دهد. زیرا پنجره های یو پی وی سی نسبت نوع آلومینیومی مقاومت کمتری دارند.

در دیگر مقاله های مرتبط با خرید یا ساخت و ساز خانه همیشه این موضوع را ذکر کردیم که حتما به جنس و کیفیت پنجره توجه بیشتری داشته باشید، زیرا قلب هر خانه ای بعد از آشپزخانه پنجره های آن است.

2. دقت داشته باشید در هنگام خرید پنجره های دو جداره حتما  جنس و کیفیت مواد اولیه پنجره را از فروشنده بپرسید. زیرا بعضی از برند ها از کیفیت مطلوبی برای ساخت پنجره استفاده نمی کنند، گاها می شنویم که از مواد بازیافتی برای ساخت پنجره استفاده می شود. اگر پنجره شما هم از این دسته باشند در دراز مدت تغییر رنگ می دهد و خانه شما را بسیار زشت می کند.

پنجره های دو جداره

پنجره های دو جداره

 

3.شاید این را هم شنیده باشید که پنجره های دو جداره تغییر شکل داده اند یا کج شده اند، اگر این گفته صحت داشته باشد با مطالب ما در تناقض است، متاسفانه باید عرض کنم که این گفته صحت دارد، البته در صورتی که از گالوانیزه یا پروفیل ناقص در تولید پنجره استفاده شده باشد چنین اتفاقی رخ می دهد. که متاسفانه راهی برای تعمیر آن وجود ندارد و باید پنجره را دور بریزید.

چند نکته مهم برای خرید پنجره های دوجداره را اینجا شرح می دهیم تا چنین اتفاقاتی را تجربه نکنید.

اگر قصد سفارش پنجره دو جداره را دارید، حتما با یک تولید کننده  معتبر که سابقه خوبی هم داشته باشد کار کنید.

در بعضی پروژه ها مثل ساختمان هایی که پیش خرید می شوند، خرید پنجره و دیگر موارد را به مهندس یا پیمانکار می سپارند، شما این کار را انجام ندهید و خودتان مسئولیت خرید را به عهده بگیرید. زیرا ممکن است پیمانکاران برای اینکه هزینه های تولید را کاهش دهند از وسایل بی کیفیت برای ساخت استفاده کنند.

و آخرین نکته که از همه این ها مهمتر است اینه که هیچ وقت از پنجره های دو جداره دست دوم برای خانه خود استفاده نکنید، زیرا فقط از مزیت زیبایی آن بهره مند می شوید و از دیگر مزیت هایی که در این مقاله شرح دادیم هیچ بهره ایی نمی برید. و ممکن است مجبور شوید مجددا پنجر های خود را تعویض کنید. 

 

سخن پایانی

اگر بخواهیم مزایا یا معایب این پنجره ها را به طور خلاصه شرح دهیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

امنیت

جلوه زیبا

مقاومت بالا

عایق در مقابل صوت

عایق در مقابل انتقال دما

عدم نفوذ گرد و غبار

تمام این مزیت ها زمانی برای شما ایجاد می شود ، پنجره ایی که خریداری کرده اید از مواد اولیه با کیفیت ساخته شده باشد، در غیر این صورت هیچ یک از این مزیت ها را نخواهد داشت.

پنجره های دو جدارهپنجره های دو جداره

 

مقالات پیشنهادی " رویال ویلا" :

 

قولنامه چیست و چه فرقی با مبایعه نامه دارد؟

خرید ویلا در نور و نکات مهمی که باید توجه کنید

آمل را با ما بهتر بشناسید